Ruter

Ruten er én lang runde omkring Samsø, så der er mulighed for at kombinere flere forskellige distancer.
Alle ruter (undtagen marathon 2) starter samtidigt og følges til 17km, hvor ½ Marathon drejer tilbage mod mål.
100km og Marathon 1 fortsætter sammen til 42,195km. Her er der for deltagere i dobbelt Marathon mulighed for mad og bad før afgang med bus til start af Marathon 2.
57,8km og 100km fortsætter rundt om sydøen og møder Marathon 2 hvor denne starter.
57,8km slutter i Ballen.
Både Marathon 1 og 2 kan altså også løbes individuelt, som to ”almindelige” marathon. Hvis man altså kan vælge hvilken der er fedest….. så tag dem begge!

For 100km ruten ser fordelingen af underlaget ca. sådan ud:
Asfalt:                             31%
Skov/mark/Grusvej:      23%
Sti:                                  33%
Terræn, græs osv:        6%
Terræn, strand:             7%
Ruten er på ca. 900 +hM

Sektion 1 - ½ Marathon foregår 100% i de skønne Nordby Bakker, med ca. 400 +hM, med under 2km asfalt. Resten er blandet græsstier, grusvej og lidt strand. Det er en rute der ikke findes mange af i Danmark, den er i særklasse!

Sektion 2 - fortsætter yderligere et par km med Nordby bakker, og lidt langs stranden med store rullesten. Den sidste halvdel af Marathon er dog meget fladere. Ud over et længere stykke på cykelsti med asfalt, foregår ruten mest på strandeng med sti og grusveje. Og da cykelstien går langs vandet, er der en valgfri mulighed for at løbe i sandet her (cykelsti indgår i de 31% asfalt) – men ruten skal nok være hård nok uden sand i skoene på det stykke…

Sektion 3 - for 57,8km og 100km, er blandet asfalt, grus/skovvej, med en del mindre bakker, men dog uden de helt store højdemeter ca. 100 +hM.

Sektion 4 - hele Marathon 2, er en ”blandet” fornøjelse. Men sikken en fornøjelse! Her starter vi med Ballen Havn og lystsejlerliv, og skifter til grusveje og strandstier, over Besser Rev og ud gennem smukke Stavns Fjord og over den flade hede – for at slutte af med et langt stykke af dejlig sand/groft grus strand op til Issehovede, for at løbe ned gennem Nordby Bakker til mål i Nordby.  Sektion 4 har som sektion 3 en del mindre bakker og ca. 250 +hM. Som med sektion 1, så er dette en rute der ikke findes mange af andre steder i Danmark. Den er god!

Ruten er også meget tilskuer venlig, da den kommer forbi mange af de Samske ”Hotspots”, så som Issehoved, Ballebjerg, Møglesskår, Mårup Havn, Kanhave Kanalen, Sælvig bugten, Ilse Made kilden, Vesborg Fyr, Brattningsborg, Ballen Havn, Besser Rev, Stavns, Langøre osv. Som alle er setder man kan køre til i bil.
Depoterne er også lagt steder som disse, både så tilskuer har mulighed for at køre dertil, men også for man kan ”tanke op” mens man får lidt natur/kultur puttet indenbords. Det handler om effektivitet!

Løbet kommer gennem flere fredede områder natur områder, såsom Nordby bakker og Stavns Fjord, samt over flere private lodsejeres jord – så vis respekt for dette.
Vi vil MEGET gerne have muligheden for at gentage succesen igen til næste år, og dette afhænger af at vi passer på den natur vi kommer igennem og ikke smider affald undervejs – andet end i skraldespanden.

BEMÆRK!
Ruten fra 2013 kan downloades her: Rute som KML. Der kan dog forekomme mindre ændringer.
Der er desuden et max. deltager antal på hver distance.

Der vil være 3 ”cut-off” tider:
1.      Kolby Kås:        16:30
2.      Ballen:               18:00
3.      Langøre:            22:00
Max. tid på ½ marathon er 4 timer.

Løbet foregår på eget ansvar, og der løbes efter normale færdselsregler. På asfalt vej løber man i venstre side af vejen.

Afmærkning:
Det er tænkt at afmærkningen skal være lavet så minimalistisk som muligt. Som nævnt på forsiden står der IKKE letpåklædte juhu piger hvergang vejen laver et lille buk.
Afmærkningen laves både med pile (250stk…) og med strimmel hængende i øjenhøjde. To stk afmærkning = attention! Stien deler sig. Hefter 1 stk for at vise retning. På lange lige stykker kommer der lejlighedsvis 1 stk strimmel op for at indikere at man er på rette spor.

Der ligger desuden et detaljeret kort over de enkelte segmenter mellem hoved depoterne. Disse kort er tapet fast på depotbordene.